Musikalen Hair

Känner du till musikalen Hair? Den har gamla anor och sattes upp första gången i slutet på 60-talet i USA. Musikalen handlar just om 60-talet och det fria levernet som många människor ägnade sig åt då med mycket sex, droger och rock and roll. Hair är en utmanade uppsättning som inte bara anspelar lite försiktigt på dessa tabubelagda ämnen, den gör stora anspråk och sjunger ut ordentligt om olika sexuella aktiviteter och hur man kan njuta av varandras kroppar och sin egen. Vill du se denna musikal gäller det att du inte är blyg för nakenhet.

Musikal på operan

Musikaler är väldigt populära bland många människor, det är kul att ta del av en berättelse som då och då stämmer upp i sång och bryter ut i dans. En självklar scen för musikaler är de stora
operascenerna runtom i landet. Musikalen Hair har en historia och ett budskap som stämmer bra överens med vad vi debatterar om Piece_of_workäven idag, vilket kanske är anledningen till att Göteborgsoperans konstnärliga ledare Stephen Langridge har valt att ge den plats på scen. Om du själv har sett Hair känner du till den starka känslan av egensinnig rättspatos som genomsyrar hela berättelsen – samhället ska behandla alla lika, oavsett hudfärg och sexualitet. I vårt moderna samhälle är dessa frågor lika aktuella som de var på 60-talet. Om du vill sjunka ned i en skön mjuk fåtölj på operan och njuta av ett skådespel som hyllar kärleken ska du boka en biljett till Hair på Göteborgsoperan.

En kreativ miljö

Alla människor som arbetar inom kreativa yrken vet att det inte bara är solsken och glädje. Det kan lätt bli konflikter kring de konstnärliga uttrycken, särskilt om man arbetar i en större grupp med en tydlig hierarkisk ordning. Nog är det så att Göteborgsoperan verkligen behöver ta del av en storslagen historia om kärlek och förlåtelse, eftersom det har varit stormigt i korridorerna. Det har länge varit tal om att arbetsmiljön på operan inte är bra, vissa känner sig mobbade och utfrysta, vilket ledningen ville få bukt med genom att dela ut en enkät som alla medarbetare skulle fylla i. En dansare gick även ut och pratade med media i samband med den dåliga stämningen, men valde att vara anonym. Göteborgsoperan bryter mot grundlagen nu när dess konstnärliga ledare nyligen aktivt försökte ta reda på vem denne pratsamma dansare är. En källas identitet måste bevaras enligt både tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Än är sista ordet inte sagt vid Göteborgsoperan.

 

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *